Followers

Friday, December 24, 2010

serasi bersama lebih popular dari mari menari?!!...

Mungkinkah carta "serasi bersama" akan lebih popular? jika mendapat undian yang paling tinggi....
Tapi ia bukan lah dari spesis manusia...tiada siapa yang nak sms pun...!!..
Lihatlah betapa pandainya kucing kak sue ni beraksi...dan ia hanyalah kebetulan sahaja...
mempersembahkan... bunga tarian daripada Mr.Comel (hitam) dan Mrs. Montel (tompok-tompok oren)

Tarian singa dari Tuah ( hitam ) dan Jebat ( oren ) 
ini larr kasih sayang seekor kucing terhadap anak buahnya...





  

baru nak buka mata nak lihat bumi yang penuh dengan manusia yang berperangai aneh "Apa larr manusia ni.. pelik betul...tak pe... larr asalkan tak kacau aku ngorok..."



 
kasih sayang ibu  ( hitam ) terhadap anaknya ( tompok-tompok oren ) melebihi segalanya...hinggakan....


.....bersama-sama melahirkan anak dan disatukan di dalam satu tempat yang sama......

Si Montel ( anak ) bersama dua ekor anaknya Jebat dan Tuah


Si Comel ( ibu ) juga bersama dua ekor anaknya Safa dan Marwah...

saya budak baru belajar....

                                  "tolong!!!!...abang, adik nak ikut..." kata siadik..
Begitulah cerita yang nak dikongsikan...musim cuti sekolah ini anak-anak sibuk bermain, berbasikal kesana sini..
Menghabiskan masa didepan televisyen dan bermain komputer...tak ketinggal juga kanak-kanak ini...
                                                                            
                                    perbincangan dimulakan....                         
    





                                      



 kata sepakat telah diterima.......
                                                
                                                                                                           o.k ready..........                                                                                                                                          
sudah berjaya..yeah!...
lepasni saya pula.. jangan lupa ya... tahun depan Aiman nak sekolah...  lima tahun tau!!.....
acah ajetu!!!.. bukannya naikpun, tolak ajetu...
bila dah jatuh...nangisla...tu...hu!!hu!!
Begitulah agaknya bila ia sering berlaku kepada anak-anak kita yang baru nak berlajar menaiki basikal...
Bukan apa...tahun depan siHilmini nak ke sekolah Kg Medan, pergi naik basikal..mula masuk tahun satu...(ada sesi pagi dan petang) jadi belajarlah dari sekarang supaya nanti, senang...boleh pergi sekolah naik basikal sendiri yeah!!!....




                         

Tuesday, December 21, 2010

gempar..lagi!!! ninja saga berentap..diseluruh negara...

 Kini "ninja saga"...telah kembali semula dimuka bumi ini...(bukan sebagai hero), kehebatannya menunjukkan taringnya...GRR!!!.. keseluruh  negara telah berjaya mengakibatkan manusia sejagat terleka dengan "masa...dan waktu"...(apa bezanya..ya!!!)

Seronok musim cuti sekolahni...bersama anak-anak dirumah...kebetulan   anakku  tiada yang akan tuisyen,jadi dapatlah kami menghabiskan masa bersama...jarang sekali dapat begini..selalunya ada aje aktiviti sekolah diadakan atau kelas tambahan dijalankan...(20hb barulah mula tuisyen..)
main playman extrem aje...he..he..
Tapi buat masani anak- anak mulalah menghabiskan masa dicomputer dengan facebook atau bermain dengan game kegemaran masing-masing..tambahan pula permainan sekarang tengah panas lagi popular dengan permainan "ninja saga" atau "happy aquarium"? entah apa-apalah lagi permainannya... yang zaman sekarang ada, yang tak ada dizaman kanak-kanak aku dulu...kejutkan aje sembahyang subuh..mulalah tak tidur..terus aje onkan computer..berebut-rebut...kadang-kadangtu..bergaduhpun ada..!! itu baru abang-abangnya yang bangun..belum termasuk yang sikecil lagi..pening-pening!!!! buku entah kemana...!!!

Kadang-kadang ada juga terdengar anak-anak akak dan anak-anak kakak yang lebih kurang sebaya..berborak-borak, sok-sek..sok-sek... pasal ninja saga ni...ingatkan kanak-kanak aje yang suka... rupanya..orang dewasapun tompang sekaki juge, bukannya bujang laktu..dah jadi bapak orangpun ada..dulu happy aquarium amat popular..tapi, sekarang dah tak popular sangat sebab tak mencabar...!!ada yang lebih dari itu.. macam ninja saga!, kena berlawan pergi banyak tempat, lawan dengan orang yang berlainan negeri/negara yang telah pernah menang ,banyak lavel dan dapat banyak kuasa senjata, katanya...nak, kata permainan happy aquarium tak mencabar.. ada dengar juga emak orang yang main..sebuk kata nak bagi ikan makan... takut ikan kurus,ke ape..!!dah gitu boleh cit-cat kat computer lagi...minta sapa-sapa tolongla..,lepaskan ikan yang terkurung didalam peti tu..la..,Kawan lagilah tah dari mana-mana ceruk negara...kadang-kadangtu..anak akak afwan boleh tahutuh...!! kawannya tunggu kat computer dalam pukul satu,nak main sama-sama..tak tahu pulakla.. kawan dari mana? katanya tak kenal? 
tapi macam dah kenal lama...

Bukan apa anak-anak akak selalu kacau minta pendapat,tanya ketika tengah buat kerja rumah... tengah tidurpun ada..!!!. nak kawan tak dengan orangni? nak ambil tak pedangni? barang ni la..kadang-kadang, bu.!!nak beli ikan apa? ni.. mahal, tak cukup duit? tapi cantik? macam-macam...la..!!pendek kata, sikit-sikit bu..!!,bu.!!nak tak nak layanla juga.. dari pada main kat luar yang kita tak nampak..entah ngan sapa-sapa kawannya...


tapi kita kenalah pantau jugak masa lamanya anak kat computer..takut nanti dah bukak sekolah, kat sekolah pun.. asyik teringatkan ikan kat rumah tak bagi makan pulak...atau akuarium kotor,tak cuci lagi...atau entah apa-apa lagi..da!!! Cukup punya kerja, gila...da...!!!! 

kerosakan diri bermula disini...tetapi tidak pula menyuruh atau melarang kita jangan menggunakannya...tetapi gunakanlah ia sebijak yang mungkin.!!(lu pikirla sendiri...)
 melarang anak-anak bukanlah cara yang bijak tetapi pantaulah dia selalu bagaimana hendak membahagikan masa belajar dan bermain...selalu melihat atau perhatikan apa yang sedang dilakukannya..jadi..letaklah computer berhampiran, dimana tempat ibu/bapa selalu berada...
         

Monday, December 20, 2010

kek lapis

Hanya kek yang ringkas lagi simple...saya buat untuk anakku Afwan Haziq, bukan apa hanya kek ini saja yang cepat habis..lagi laris.. bila dimakan..terima kasih kepada yang empunya resepi...Noraini Zakaria
kek jejari coklat berwarna merah
 kek lapis jauhari dan kek lapis jejari coklat hijau

kek lapis jauhari
begitu juga pada hari ulang tahun anakku Affandi Aiman, balik-balik kek yang sama lagi...Anak-anakku begitu suka sekali...sekurang -kurangnya dapat jugalah berjimat..! tak payah keluar duit... pakai bahan yang ada jerr... kalau beli kek yang mahal-mahal asyik tak habis-habis jerr...hehehe...

KEK DAM

Inilah kek dam yang susah sikit untuk Kak Sue buat...tapi rasanya sedap dan berkrim.. kena buat dua buah kek dalam satu masa... perasa, oren dan coklat..mengambil masa yang agak lama sedikit untuk Kak Sue dapatkan kek yang sebijini...!!!mesti dengan penuh kesabaran...setiap waktu kerja selalu tertangguh dan terhenti dengan karenah anak-anak...yang merengek minta makanan dan susu, ada ajelah!...yang dimintanya...macam tak bagi buat pula...maafkan ibu..!!!(Affandi Aiman dan Afham Hilmi) kerana tidak dapat melayanmu sepenuhnya ketika itu, hinggakan Aiman tertidur dengan sebotol susu didepan tv..dan Hilmi kuhidangkan dengan permainan (game) dikomputer...


 kek dam
dah...siap...Aiman bangun...!!!Hilmi sini....!!!tengok apani...!!!. tada.!!!.lega rasanya bila anak-anakku tersenyum puas...sebenarnya, kek ini kubuatkan khas untuk hari ulang tahun anakku yang sulung... Afnan Afif.

 kek dam yang telah dipotong...
tak sabar rasanya nak makan..!!!!!sedapnya...maaf kak liza copy paste je...

KEK DAM 
sumber:hanieliza
1 biji kek coklat 
1 biji kek oren 
kerim lemon 
coklat rice 


Bahan Kek Coklat
Bahan A 

125 gm butter - saya guna marjerin aje..
125 gm gula perang atau kastor -gula kastor aje..
2 biji telur gred A 
1/2 sudu kecil esen vanilla 
120 ml susu segar 



Bahan B [ Ayak ] 
150 gm tepung gandum 
20 gm serbuk koko 
1 s/b baking powder 


Cara 
1. Butter dan gula dipukul sehingga kembang. 
2. Masukkan telur satu persatu. Pukul lagi. Masukkan esen vanilla 
3. Masukkan Bahan B yg telah diayakkan berselang seli dengan susu segar. 
4. Kacau rata dgn senduk kayu. 
5. Masukkan dalam loyang 8 x8 inci yg telah dilapikkan kertas dan bakar dalam oven yg telah dipanaskan suhu 170'C selama 30minit atau sehingga masak. Sejukkan. 



Bahan Kek Oren 
125 gm butter -marjerin je..
125 gm gula 
2 biji telur A 
1 s/k esen vanilla 
1 s/k jus limau sunkist atau sunquick 
1 s/k oren paste -tak taruhpun..
200 gm tepung gandum ] 
1/2/k baking powder ] ayak bersama 



Cara
1. Butter dan gula dipukul sehingga kembang. 
2. Masukkan telur satu persatu. Pukul lagi. Masukkan esen vanilla 
3.Masukkan tepung gandum yg telah diayakkan dengan b. powder berselang seli dengan jus limau dan pes oren 
4. Kacau rata. 
5. . Masukkan dalam loyang 8 x 8 inci yg telah dilapikkan kertas dan bakar dalam oven yg telah dipanaskan suhu 170'C selama 30minit atau sehingga masak. Sejukkan. 

KERIM LEMON 

Bahan
 
250 gm butter sejuk [kkliza gunakan farmcows] 
150 gm gula ising [ayakkan] 
1 s/b lemon jus [1 biji lemon] 


Cara 
1. Potong butter dan pukul dengan mesin sehingga lembut dan gebu. 
2. Masukkan gula dan pukul lagi. 
3. Masukkan lemon jus dan pukul lagi sehingga semua sebati. 


Cara Melapis Dam 
1. Semua kek dipotong panjang setebal 1 inci dan tinggi 1 inci setiap satu. 
2. Susunkan berselang seli kek oren dan kek coklat. 
3. Sapukan kerim setiap bahagian yg perlu dicantumkan. 
4. Susun lapisan kedua berselang seli pula. 
5. Sapukan lagi kerim pada semua bahagian 
6. Taburkan coklat rice pada semua bahagian. 
7. Potong dan hidangkan.
 

Saturday, December 18, 2010

Kek Pisang coklat

Kek ini sama seperti kek pisang biasa,hanya ditambah coklat bar yang diparut saja....rasanya lebih manis..dan terasa keenakan coklat nya...sedap garing coklatnya jika dimakan ketika panas.Kak Sue hanya masak guna periuk nasi elektrik aje...jenama toshiba...1jam 20min dah masak tak perlu...nak jenguk-jenguk lagi nak pastikan dah masak ke belum?..set aja...maaflah yee..dah lupa...kat mana ambil resepi ni.. sebab dah banyak kali buat..dan cuba...!!!

kek pisang coklat
kek ini rapuh sedikit kerana coklatnya terlalu banyak dan dicincang besar-besar..tapi rasanya tetap tak berubah masih sedap dan rangup..kanak-kanak pasti suka..apa-apapun...layan sajela.........

bahan-bahannya:-

1 cawan pisang yang dah dilecek.+ 1/2 st soda...- gaul sebati dahulu..(a)
*2cwn tepung gandum 
*1st baking powder     
250g mentega
3/4 cawan gula kaster
5biji telur A-
1st esen vanila
150g coklat masakan-diparut/cincang

cara-cara:-

1) (*) diayak dahulu.(b).
2) mentega,gula..dipukul hingga kembang,gula hancur dan putih.
3)masukkan telur sebiji-sebiji sambil dipukul hingga kembang..
4) masukkan esen vanila,diikuti oleh (a) hingga sebati.
5) masukkan (b) sedikit-sedikit sambil kaub dan balik...
6) tuangkan coklat dan kaub dan balik perlahan-lahan..jangan terlalu gaul nanti coklat cair dan hancur..
7) tuanglah kedalam adunan.bakar selama 45minit./kak sue hanya gunakan periuk nasi elektrik saje..


BERMAIN DITAMAN PERMAINAN...


 16 DEC 2010
Dah lama tak pergi Pantai Moribni...last haritu semasa anakku Afnan Afif adakan sukan distadium jugra Sg Manggis (bersekolah di S.A.M.T.T.A.R) sambil hantartu..teruslah bawak anak-anak singgah sekali kat situ...sementara menanti sukannya habis...
Dulu pantai moribni..meriahle juge, masa aku remaja belia..dalam belasan tahun gitu..!!darah muda.. seronok ada konsertni..,ada funfare,sarkas bermotor lagi....ngeriii!!.. Rumah hantutu...selalu juga jumpa masa  sekarangni...itu cerita dulu... Lepastu..dah tak adadah..!!tak tahu kenapa yee!!! Tapi tak pa la kalau dah tak ada...selamat sikit anak-anakku... Bukan apanya anak-anak zamanni susah nak kawal sikit..cakap sikit merajuk...,melawan...,tinggikan suara...menjawab,nak tahu pulaktu apa silapnya...lagi, tanya.!! he..geram, bak kata Pak Udir (abangku) poning..,poning..kata orang nogori..(bukan dari sanapun.. duduk kat kg kelawar,tg malim,perak.. aje.. tu..!! orang rawa..). Cakap dia aje yang betul...betultak? zaman kita dulu.. mak ayah marah-marah...diam aja,walaupun tahu kita betul..takut nak jawab, silap-silap kena piat telinga..menjawab? menjawab? katanya...ya!tak?..kalau meninggikan suara lagi la...ha.!!.derhakala tu...katanya ,kalau nak merajuk...nak lari kat mana ya?..dalam hutan? lagi takut, ada ular ke..ape ke..,he!!..hantu ke..,nak tidur kat mana? malam gelap, mana ada terangan lampu,harapkan bulan je...itupun kalau ada...(kalau ado...la...he..he..)
Sekarang dah ada lanskap,gerai yang lebih tersusun...cantik tau!!! tak caya..cuba tenguk  anak-anakku semua suka...tak adonyo risau lai tentang aktiviti anak-anak yang gilo-gilo sekarangni...susah den nak jago...!!, "tak terlarang kome"..!!. kate orang perak..!!. bukan untuk anak-anak ajo tamanni..aktiviti orang dewasopun ado juo nyo...apo kurangnyo....layannnn..!!!!!


selamat datang kepantai morib.."mercu tanda" bagi mereka yang dah lama tak datang ,jenguk-jengukle kat sini...


ni tempat khas untuk orang dewasa bersenam tau!!!
jangan panjat nanti jatuh..(.lagila panjat) tak pun panjat..!!panjat..!!lagi...lagi..(turun pulak tuh!!!)


siput gergasi yang telah ditemui buat masa kini!!...he..he..
adik, kalau ngantukpun,jangan tidur kat situ!!!

cara untuk panjangkan kakila tu..

ini apa ya..kain layar kot...

tempat burung-burung singgah.. nak tangkap gambar latu...
kalau suka mengintai atau menghendap kat sini lee....sesuai..
dengan lanskap dan gerai yang tersusun..siap dengan tandas serta surau yang bersih..

aktiviti untuk anak-anak yang suka lasak,memanjat....
yang belakangtu..permainan rebut tiang kot...tak pun main galah panjang...

kena turun sebab hujan sudah mula lebat...serta angin yang begitu kuat sekali...
bahaya untuk kanak-kanak.


larian maraton...

siapa lebih bergaya...
Affandi Aiman anakku yang bongsu..comelnya...he..he..

berlatar belakangkan akar-akar kayu yang sesuai untuk fotografi perkahwinan untuk bakal pengantin baru...


angin yang begitu kuat sekali..dan pantai yang indah...


dibelakangtu...abang-abang tengah sebuk memasangkan khemah...
(afham hilmi,afiq hazim dan afnan afif)
lupa nak tanya, pada abang-abangtu..ada acara apa ya!!!bila? hari inikan hari khamis?
kat sini anak-anak suka sangat..gayut-gayut..panjat-panjat.
bolehlah..baca-baca kat sini...kalau nak tahu selanjutnya..penat ceritani..takpun pergi sendiri le...!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...