Followers

Tuesday, December 21, 2010

gempar..lagi!!! ninja saga berentap..diseluruh negara...

 Kini "ninja saga"...telah kembali semula dimuka bumi ini...(bukan sebagai hero), kehebatannya menunjukkan taringnya...GRR!!!.. keseluruh  negara telah berjaya mengakibatkan manusia sejagat terleka dengan "masa...dan waktu"...(apa bezanya..ya!!!)

Seronok musim cuti sekolahni...bersama anak-anak dirumah...kebetulan   anakku  tiada yang akan tuisyen,jadi dapatlah kami menghabiskan masa bersama...jarang sekali dapat begini..selalunya ada aje aktiviti sekolah diadakan atau kelas tambahan dijalankan...(20hb barulah mula tuisyen..)
main playman extrem aje...he..he..
Tapi buat masani anak- anak mulalah menghabiskan masa dicomputer dengan facebook atau bermain dengan game kegemaran masing-masing..tambahan pula permainan sekarang tengah panas lagi popular dengan permainan "ninja saga" atau "happy aquarium"? entah apa-apalah lagi permainannya... yang zaman sekarang ada, yang tak ada dizaman kanak-kanak aku dulu...kejutkan aje sembahyang subuh..mulalah tak tidur..terus aje onkan computer..berebut-rebut...kadang-kadangtu..bergaduhpun ada..!! itu baru abang-abangnya yang bangun..belum termasuk yang sikecil lagi..pening-pening!!!! buku entah kemana...!!!

Kadang-kadang ada juga terdengar anak-anak akak dan anak-anak kakak yang lebih kurang sebaya..berborak-borak, sok-sek..sok-sek... pasal ninja saga ni...ingatkan kanak-kanak aje yang suka... rupanya..orang dewasapun tompang sekaki juge, bukannya bujang laktu..dah jadi bapak orangpun ada..dulu happy aquarium amat popular..tapi, sekarang dah tak popular sangat sebab tak mencabar...!!ada yang lebih dari itu.. macam ninja saga!, kena berlawan pergi banyak tempat, lawan dengan orang yang berlainan negeri/negara yang telah pernah menang ,banyak lavel dan dapat banyak kuasa senjata, katanya...nak, kata permainan happy aquarium tak mencabar.. ada dengar juga emak orang yang main..sebuk kata nak bagi ikan makan... takut ikan kurus,ke ape..!!dah gitu boleh cit-cat kat computer lagi...minta sapa-sapa tolongla..,lepaskan ikan yang terkurung didalam peti tu..la..,Kawan lagilah tah dari mana-mana ceruk negara...kadang-kadangtu..anak akak afwan boleh tahutuh...!! kawannya tunggu kat computer dalam pukul satu,nak main sama-sama..tak tahu pulakla.. kawan dari mana? katanya tak kenal? 
tapi macam dah kenal lama...

Bukan apa anak-anak akak selalu kacau minta pendapat,tanya ketika tengah buat kerja rumah... tengah tidurpun ada..!!!. nak kawan tak dengan orangni? nak ambil tak pedangni? barang ni la..kadang-kadang, bu.!!nak beli ikan apa? ni.. mahal, tak cukup duit? tapi cantik? macam-macam...la..!!pendek kata, sikit-sikit bu..!!,bu.!!nak tak nak layanla juga.. dari pada main kat luar yang kita tak nampak..entah ngan sapa-sapa kawannya...


tapi kita kenalah pantau jugak masa lamanya anak kat computer..takut nanti dah bukak sekolah, kat sekolah pun.. asyik teringatkan ikan kat rumah tak bagi makan pulak...atau akuarium kotor,tak cuci lagi...atau entah apa-apa lagi..da!!! Cukup punya kerja, gila...da...!!!! 

kerosakan diri bermula disini...tetapi tidak pula menyuruh atau melarang kita jangan menggunakannya...tetapi gunakanlah ia sebijak yang mungkin.!!(lu pikirla sendiri...)
 melarang anak-anak bukanlah cara yang bijak tetapi pantaulah dia selalu bagaimana hendak membahagikan masa belajar dan bermain...selalu melihat atau perhatikan apa yang sedang dilakukannya..jadi..letaklah computer berhampiran, dimana tempat ibu/bapa selalu berada...
         

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...