Followers

Friday, April 29, 2011

***Subhanallah ! Alhamdulillah!..***

Sungguh, tak pernah aku rasai betapa bertuahnye diri ini,
 hari itu..
Jeritan Hazim berkali2 memanggil tak mengherankan langsung! 
walaupun dengan nada cemas atau ape2 le...
sebab dia memang selalu macamni, nak buat gempak je! 
supaya aku boleh meninggalkan computer kesayganku!!
 Uh! tak terkujut pun!..
Aku tahu, sekali aku melepaskannye pasti ade saje yg datang buat ganti...
pantang kosong seminit, dua.. 
zapp..! 
dah kena sambar! 
A..ah!! tak boleh jadi aku takkan termakan punye!!!..
cepat bu! 
tak main2 ni betul!
 macam tau je.. 
aku tak percaya! (nyayilah sikit!)..
tarik tangan lagi!!..
emm..(geram)dalam hati betul le ni gamaknye!!..
ikut je la...
sampai kat depan pagar rumah...
kat atas!   mana?   atas bumbung kita!
 wah!!!
   Menakjubkan... 
                Subhanallah !  
                          Alhamdulillah!..

kelihatan tulisan allah + muhammad


terkedu seketika...
teringat kembali....
cepat!    cepat!    kamera!..
kat mana?..   la..   kat atas tv le!..    tak  ade!     tak ade?
agak bengong sedikit otakni pikiran tak leh bagi tumpuan, mata asyik tenguk kat atas je.. 
duk kosong ,tah ingat ape!..
alih2 kita jugak yg pi cari...
mana?     mana?      habis !       kalut ni!...       dah dapat!..
agak keciwa le sikit...
alamak dah habis!!!!!!!!!!!!!!!!!     
      tangkap aje le!!!
            klik! 
               klik!
                  sayang......    
                     tak dapat kongsi kat sini...
                        (boleh juge le buat tatapan!!).




tulisan itu telah beransur2 hilang...



berarak...   awan kelabu....hu!!  hu!!  hu!!(sedih, gambar tak memuaskan)..
ia berlaku pada
khamis-20hb jan 2011,
 pukul 07:06ptg
(15hb safar 1432h).

walaupun agak terlambat nak diceritakan tapi amat bermakna sekali....
   terasa amat kerdilnyelah diri ini...

Wednesday, April 27, 2011

! ! ! TeMpOyAk IkAn FaTiN ! ! !

Asyik cerita mengenai harge patin(bukan Fatin or Atin  yg tu lagi le mahal kot?).. mengenai kos bayaran makan patin yg mahal!..bagaimana lak kalau kita masak sendiri kat rumah lagi baguss!! Kak Sue memang tak suka cakap banyak katogeri orang senyap le ni..tapi Kak Sue akan cuba le sikit2 biasa2kan diri sembang2 sorang2 tapi bukan giler
nak biasakan mengayat kat sini le!!! biasa buat ala2 karangan je atau novel tapi belum pandai nak buat ayat ala2 jiwang gitu!!.. so, bahasa yg digunakan kurang menarik atau tertarik...
zz...ss layan!!

tempoyak ikan patin
Bahan2nye:-
2-3potong ikan patin
1mangkuk santan pekat-telah dimasak lebih dahulu.
sedikit santan cair
*1biji bawang merah
2btg serai-dititik
*3tangkai cili merah
*5tangkai cili padi
1/2' kunyit hidup
3sb tempoyak
1tangkai daun kunyit-carikkan, simpul.
 garam


 Cara2nye:-
1)Tumis bahan(*tumbuk) hingga naik bau.
3)Masukan sedikit air/santan cair,serai,daun kunyit,tempoyak biar renih.
4)Masukan ikan,renih lagi.
5)Masukkan santan pekat yang telah dipanaskan tadi.Timba kuah perlahan supaya tak pecah santan dan jgn bagi ikan hancur.Rasa garam.



Sunday, April 24, 2011

GORENG AYAM TUMIS KARI


 GORENG AYAM TUMIS KARI
Bahan2nya:-
1mangkuk ayam-potong kecil
2sb serbuk kari ayam 
2tangkai cili kering-potong panjang2
1/4 kiub ikan bilis
1biji limau kasturi-ambil jus
3sb serbuk kunyit
2biji bawang merah-tumbuk kasar
2biji bawang putih-tumbuk kasar
1/2'halia-tumbuk halus
1/2 biji bawang besar- potong bulat goreng,asingkan
rempah-sedikit kayu manis,bunga lawang,buah pala
sedikit asam keping
beberapa helai daun kari
garam

Cara2nya:-
1)Satukan ayam,1sb serbuk kunyit,sedikit garam,jus,halia gaul dan perap 10minit.
2)Goreng ayam hingga masak.Ketepikan.
3)Tumis bawang,rempah,serbuk kari,2sb serbuk kunyit hingga naik bau.
4)Masukkan 1sb air,cili kering,daun kari,rasa garamnya.
5)Masukkan ayam gaul ,bawang besar rata.Siap. 

Thursday, April 21, 2011

**KeK LaPiS tEmBiKaI**

Kek nii...memang sedap..dan cantik jika ditambah dengan hiasan sekali..,

apa salahnya jika anda mencubanya dirumah walaupun bahannya amat berat tetapi berbaloikan.....
kek tembikai yang telah siap dengan hiasan..

kek lapis tembikai


tak sabar nak makan..


KEK TEMBIKAI

 Resepi Sumber Pn.Rabiah Amit , dr blog Bro.Rozzan dan dr blog Bake With MillA).


Bahan A

20 biji kuning telur

6 biji putih telur

200 gm gula kaster

50 gm tepung roti tunjuk (biskut jejari)

150 g tepung hong kong

1 sudu makan ovellete

Coklat rice - saya guna coklat chip aja..

Pewarna hijau

Pewarna kuning

Pewarna merah

Bahan B
450 gm mentega

4 sudu makan susu pekat

1 tin kecil serikaya

Cara

1. Pukul bahan A hingga kembang dan pekat. Pukul bahan B hingga putih.


2. Campurkan kedua-dua adunan dan kacau rata. Bahagikan kepada 3 bahagian

(a) pewama hijau.

(b) pewarna kuning.

(c) pewarna merah.


3. Bakar adunan kuning sebanyak 3 lapis. Diikuti dengan adunan hijau sebanyak 3 lapis.


4. Kemudian masukkan 5 sudu makan adunan merah dan ratakan. Taburkan sedikit coklat rice/chip. Bakar.


5. Lakukan proses yang sama pada adunan merah sebanyak lapan lapisan atau sehingga habis.


6. Lapiskan pula adunan kuning sebanyak 3 lapis dan diikuti pula lapisan hijau sebanyak 3 lapis.

p/s: rasanya sedap..lemak..manis..(kerana hendak warna yang cantik jgn gunakan lebih perwarna nanti rasa pahit/ kurang enak pulak..)

Wednesday, April 20, 2011

ÿë! ÿë! täüġëh kësükäänkü(dülü lë!)..

Bermacam2 cita Kak Sue dengar ngan taugehni...tapi nak wat macam mana resepi dah jadi..kalau nak buat juge, gunelah taugeh yg ditanam sendiri..dah tentu bersih...kalu difikirkan balik macam mana nak kite elakan ye!!..kalau kenduri kahwin,kat pasar malam rata2 guna benda ni...contoh le kan!..soto,mee dll.Paling banyak dalam kuih popia basah,kering dan tauhu sumbat! dah tak boleh nak kate ape.Ape2 pun lu pikirlah sendiri!!..

masak lemak taugeh paling simple..

Bahan2nye:-
1mangkuk taugeh
2keping tauhu-belah 6 
2mangkuk santan pekat yg telah dipanaskan sedikit ikan bilis -ditumbuk 
1biji bawang kecil -hiris 
1/3 kiub ikan bilis 
garam 

Caranye:-
1)Masukkan semua bahan kacau selalu hingga tauhu masak. Rasa garamnye..

TuMiS cEnDaWaN sEpI


Puas fikirkan nak masak ape?
hari2 gitu le! dok fikir2!!......
teringat lak cendawan kat peti sejuk! 
konon nak masak sayur campur tapi tak ade ayam...
ade le ikan je !blom pegi pasar lgi!..masak je le ape yg ade..
walau pun rengkas tapi sedap jugak ekk!  
kalau pedas! pedas! pedas! 
Cendawan ni sepi je sebab tak de kawan nye!! he! he! he!

tumis cendawan sepi
Bahannye:-
1peket cendawan tiram kelabu-carik2an
6ekor ikan bilis-tumbuk kasar
2biji bawang putih-hiris
4biji bawang merah-hiris 
10biji cili padi-hiris serong
1/3 cawan minyak sayur
1/4 kiub ikan bilis
1/2biji bawang besar-potong bulat
sedikit cili merah-potong panjang
garam.

Cara2nye:-
1)Tumis bawang besar hingga layu.
2)Masuk cili merah,angkat.
3)Minyak yg sama tumis cendawan-sampai layu seakan garing,angkat.
4)Tumis bawang,cili,bilis naik bau.
5)Kiub dan 2sb air.
6)Masukkan semua bahan gaul,rasa garamnye...

Sunday, April 17, 2011

;;jemput-jemput pisang;;

Aduh! alamak aku lupa! aku lupa! macam biasa je ayat ni aku dengar!
 Mane tak nye pisang yg muda,hijau rupa2nye dah masak...
Lembik pulak tu!...pada hal acap kali Kak Sue jenguk kat meja, selalu picit tak masak lagi pun!
 Lama betul?
 Bila le nak dijadikan goreng pisang ni! rupa2nye dah terover masak,habis terlepas le..
 Nak buat goreng pisang!...
makanye jadi le cekodok atau jemput2 pisang.Lebih menarik bila dicucuk ngan lidi kanak2 pun suke!!

cekodok pisang/jemput-jemput pisang

Bahan2nye:-
4biji pisang  + sedikit air -blender aje
4cwan tepung gandum/ lebih biar doh lembut sikit
1st soda + 2sb air
1sb gula (jika pisangnye kurang manis).
garam

Cara2nye:-
1)Masukkan garam kedalam tepung ,gaul.
2)Masukkan tepung,gula ,air soda gaul sebati.Sekadar kaub balik.
3)Panaskan minyak,gunakan sudu besi,celup dalam minyak panas dan sudukan sejemput adunan kedalam minyak panas.Ulagi lagi..jika adunan melekat pd sudu, celup sudu dlm minyak panas lagi.
4)Siap.Cucuk ngan lidi.


P/S:-Kalau yg dah pandai tak yah pakai sudu..bulat2 pakai jari je! atau gomol2kan keluarkan ikut gengaman tapak tangan! tak lah tak tahu nak explain kat sini...ape2 pun boleh le asalkan nampak bulat2...

Thursday, April 14, 2011

Agar-Agar Tembikai

Lembut,manis hemm!hem!..sedapnye!! boleh cuba lagi!. 
agar2 tembikai...yg tak berapa sangat rupa tembikainye..
mungkin terlalu banyak kegunaan putih telur..ia jadi terlalu lembut!! dan berbuih.. 
selamat mencubalah!!.....
AGAR-AGAR TEMBIKAI

Agar-Agar Tembikai
Sumber :
 
mamasya

Bahan-bahan ( 2 bekas besar yg bulat )* 20 gm agar² panjang (direndam )
* 1-1½ cawan gula pasir (ikut citarasa)
* 4 1/2-5 cawan kecil air
* 4 biji putih telur -tapi saya guna enam biji putih telur lebih dari buat kek lapis...
* sedikit pewarna hijau utk kulit
* sedikit perwarna merah/kuning/hijau utk isi 
* sedikit kismis utk biji
* sedikit essence rose (jika suka)/saya guna esen vanila saja

Cara-cara
1. pukul putih telur hingga kembang.
2. sementara itu, masak agar² bersama gula dan air sehingga agar² larut. Masukkan esen rose
3. tapis agar² yg larut tu kedalam putih telur yg telah dipukul dan pukul lagi hingga betul2 sejuk dan kedua2nya betul2 bercampur(pastikan dipukul hingga bahagian dasar bekas,seelok2 bekas yg agar lebar)
4. tuangkan kedalam bekas bulat besar.
5. tarukkan sedikit pewarna merah/kuning di tengah agar² dan kacau dgn chopstick (atau lidi satay) dgn segera sebelum membeku. jgn kacau sehingga terkena dasar bekas.
6. letakkan kismis di permukaan agar² tadi. dan masukkan di dlm fridge.
7. bila agar² sudah sejuk dan beku, keluarkan dari bekas dan terbalikkan lalu disapu dgn pewarna hijau sbg kulit.Gunakan berus utk menyapu bahagian kulit(kalau guna pewarna yg cair tak perlu dicampur lagi dgn air) potonglah seperti memotong buah tembikai....selamat mencuba..

p/s : rasanya sungguh sedap..lembut didalam mulut..tapi jangan lama-lama kat luar fridge nanti cair dan lembik pulak...pasti anda tak rugi membuatnya..pasti nak rasa lagi...tapi kalau tak jadi cuba sekali lagi..pasti jadi punya...




nasi goreng simple

Harini jumaat nak rehatlah sikit!...
nanti tengahari bebudak balik sekolah cepat dlm pukul 12.00tgh sebb hari ni ada solat jumaat.
Jadi nasi goreng ni bulih wat sarapan pagi dan tengahari sekali...
Kak Sue bukan le buat takat dua manggkuk je!!
 buat lebih le! nanti tak cukup pulak! anak2kan ramai. 
Nanti petang baru wat nasi putih lak ngan lauk.
(Biasa balik pukul 01.00ptg).Sementara tu.. leh le buat kerje lain.
Mujurlah anak2 tak kisah tentang makan...kalau nasi goreng ni.. memang favorite dia orang...
hari2 pun tak pe katanye..petang lak ade sekolah agama.
okey le! nak cepat ni..tak yah cakap lagi le!!...layan..

nasi goreng
simple

Bahannye:-
2mangkuk nasi putih
3biji bawang putih-cincang halus 
1biji bawang merah-cincang halus 
1biji telur 
3biji cili padi-pecahkan sedikit
2sb soso tiram 
3sb cili giling 
segengam ayam-yg dipotong kecil 
1tangkai cili besar-hiris bulat
sedikit kiub ikan bilis
sedikit ikan bilis-tumbuk kasar 
garam

Caranye:-
1)Panas kuali ngan minyak masukkan telur lalu digodek2 hingga hancur,berketul2,ketepikan.
2)Tumis bawang ,ikan bilis,cili giling,ayam-sampai ayam lembut.
3)Masukkan soso tiram,kiub,garam hingga tumis garing/kering.
4)Masukkan nasi,telur,cili, padi gaul sampai sebati.Besarkan api balik2kan dengan menggunakan dua sudip hingga nasi kelihatan kering/garing.Rasa.
5)Hias dengan cili merah,bawang goreng jika suka..

Wednesday, April 13, 2011

~~ ikan selar masak kicap~~

Satu negeri dah kecoh pasal berita telur tiruan pada hal perkara ni dah lama berlaku... di negara luar mungkin sudah menjadi kebiasaan.Bila dah ada kat sini semua jadi bimbang sebab telur adalah segala2nye!..pagi,petang, malam boleh dikatakan semuanye! menu menggunakan telur..Malas nak cerita panjang!..Kita masak ikan selar masak kicap je! tak perlu was-was lagi!...untuk hidangan anak,stopkan penggunaan telur wat sementara waktu.

ikan selar masak kicap
Bahan-bahannye:
2ekor ikan selar-lumur garam ,kunyit-goreng
1tangkai cili besar-potong bulat 
3biji bawang putih-hiris
sedikit halia-hiris
1biji bawang besar-potong bulat
1tangkai daun sop
1tangkai daun bawang
*sedikit -bunga lawang ,kayu manis,biji pala
sedikit asam keping
1/2cwn kicap
1sb sos tiram
1/4kiub ikan bilis
2biji cili padi-pecahkan jgn buang tangkai
sedikit gula.,garam

Cara2nye:-
1)Guna minyak goreng ikan tadi,tumis bawang besar hingga kuning,ketepikan.
2)Tumis bawang ,halia,(*)hingga bau.
3)Masukkan kicap,garam gula,kiub,sos tiram,asam hingga didih,rasa.
4)Masukkan ikan,cili,bawang besar.Bolehlah dihidangkan.
5)Tabur cili besar,daun sop,daun bawang. 

Tuesday, April 12, 2011

###pelanggan tergamam hidangan patin rm13,000###



Memang tidak pernah sesiapa menjangkakan perkara sebegini akan berlaku!bagaimana dalam masa yg singkat kita akan membazirkan wang rm13,000 hanya kerana makan di restoran!..
Sememangnya ikan patin adalah antara ikan yang mahal harganya..lebih2 lagi bila ia telah dimasak dan dihidangkan sebegini rupa! siapa saje pasti ingin menikmatinye!... walaupun hargenye mencecah puluhan ringgit...tapi lebih malang lagi bila kite tidak pernah terfikir harganye boleh mencecah melebihi wang disaku!..(ratusan ringgit).Rasa ikannya yg lemak2,manis,lembut dan tidak hanyer.. jika pandai memasaknye..pasti rasa lebih terangkat!!!.. Harga ikan patin, tidaklah semahal mana! kemungkinan tempat ia dijual, dikenakan bayaran ,kos dan lain2. (sewa/perkhidmatan).Kita sebagai pelanggan harus lebih berhati2.Pastikan ada tanda harga yg dipamerkan! jika layan diri tak leh nak cakap ape le!
Main congak harge aje kot! atau harge untuk sepinggan. 


Kalau satu manggkukni! mahu dalam rm25 ni ,untuk makan sorang aje tau!...
Lebih enak jika masak gulai lemak patin atau patin masak tempoyak tak pun masak asam pedas!!!..
memang sukar untuk memancing/menangkap  ikan ni..mau berjam2! lain le kalau ade ternak kat kolam ke? patin! patin! oh!fatin! he!he!he!(saje nak sakat atin!)

kalau dah masak ,terhidang kat meja macamni!!..mm sedapnye!! lupa nak tanye harge?


Tergamam hidangan patin RM13,000
11/04/2011 5:22pm


 Sekumpulan 50 pelanggan yang makan hidangan masakan kampung termasuk ikan patin di sebuah restoran di Temerloh, terkejut apabila
mereka dikenakan bayaran RM13,000.

NONEMenurut seorang daripada kumpulan itu yang enggan namanya disiarkan, beliau membawa rakan-rakannya menikmati makan tengah hari di restoran berkenaan baru-baru ini yang menyediakan ikan-ikan sungai, ulaman dan sayur-sayuran kampung.

"Selesai makan, pemilik restoran berkenan mengenakan bil berjumlah RM13,000 dan saya terpaksa membayar," katanya kepada Bernamahari ini.

Beliau berkata, jika dikira, setiap seorang daripada 50 orang itu, dikenakan bayaran RM260.

"Ini melebihi makan di restoran enam bintang di Kuala Lumpur," katanya.

Kejadian itu kini menjadi bualan peniaga serta penduduk di daerah Temerloh.

NONEBernama difahamkan ikan patin buah atau patin muncung dijual pada harga antara RM90 dan RM120 sekilogram, dan apabila dimasak, ia dijual dengan harga RM25 hingga RM35 seketul mengikut saiznya.

Ikan patin sangkar pula berharga RM15 sekilogram, dan jika dimasak, dijual antara RM5 dan RM7 seketul.

Ikan patin sungai berwarna kelabu manakala patin sangkar berwarna cerah dan putih di bahagian sisik atas dan bawahnya pula berwarna kemerahan serta banyak lemak.

Ketua Pegawai Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan cawangan Temerloh, Othman Din, meminta restoran dan kedai makan di Temerloh supaya mempamerkan tanda harga atau menyediakan harga pada menu jualan bagi kemudahan pelanggan dan orang ramai.

Mereka yang tidak mempamerkan tanda harga boleh dikenakan denda sehingga RM15,000 atau penjara dua tahun atau keduanya sekali, katanya. 


        - Paling suka kalau makanan sebegini dimakan bersama family...(ikan bakar).Sesekali penah gak kena macamni!.. kantoi!!.. warong tepi jalan je!!.. 

Saturday, April 9, 2011

###berhati-hati telur ayam tiruan!!...###

                             Telah menjadi kebiasaan pada kanak-kanak bila makan nasi, pasti telur ngan kicap!.Boleh dikatakan dari semua peringkat umur..Kini kita dikejutkan pula dengan berita telur ayam tiruan,yang paling membimbangkan bagaimana dengan tahap kesihatan kita nanti dalam masa jangka masa yang panjang?Bagaimana pula dengan jelatin yang digunakan ?Adakah ia halal?
                                                                                                                                                                                    

Telur ayam tiruan di Pulau Pinang


  • 0digg
  • ShareRupanya sebiji telur ayam tetapi ia telur ayam tiruan diperbuat daripada bahan kimia yang dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan dan dijual di pasaran terbuka di Pulau Pinang.
Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar.
NONEDemikian menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan itu pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus di Georgetown semalam.
Presiden CAP, SM Mohamed Idris, berkata siasatan mendapati kulit telur palsu itu diperbuat daripada lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala kuning telur dan putih telur menggunakan bahan daripada natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan.
“Komponen bahan kimia ini boleh menjejaskan kesihatan pengguna seperti mengganggu metabolisme, otak, sel saraf serta menjejaskan fungsi hati,” katanya.
Mohamed Idris berkata, kerajaan harus mengambil tindakan segera merampas dan mengharamkan semua telur ayam palsu itu kerana ia akan memperdaya pengguna selain memberi kesan buruk kepada kesihatan.
Seorang mangsa pembelian telur ayam palsu yang hanya mahu dikenali sebagai Loh, 50, berkata beliau menyedari telur ayam yang dibelinya dari pasar di Pulau Tikus itu adalah palsu setelah mendengar aduan seorang pembeli menerusi siaran radio.
“Setelah mendengar aduan seorang pengguna dalam radio, saya terus memeriksa telur yang dibeli itu dan terkejut apabila mendapati telur ayam yang saya dibeli sememangnya palsu,” katanya.
Loh berkata, beliau dan anggota keluarganya telah makan telur ayam palsu itu sejak sebulan lalu.
- Bernama

Bahan-bahan yang digunakan..

cara untuk membezakan telur ayam tiruan dan telur ayam asli.
beginilah keadaannye...


keadaan telur apabila ia digoreng

cetakan yang digunakan
salah satu caranya...
berhati-hati ketika memilih agak sukar untuk membezakannye...

Cara mengenal telur tiruan:
1. Selepas telur dipecahkan, putih telur dan kuning telur akan segera bercampur.
2. Cangkerang telur tiruan agak berkilat berbanding telur sebenar, tetapi tidak begitu ketara.
3. Apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur sebenar.
4. Apabila telur tiruan digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal.
5. Telur sebenar agak berbau seperti daging mentah.
6. Ketuk-ketuk sedikit telur itu. Telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan.
7. Selepas memecahkan telur tiruan, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama.
8. Ketika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.

 -Telur tiruan mungkin mengandungi gelatin yang haram dimakan oleh orang islam.
-Bagaimana dengan kita yang selalu makan luar?
  gambar dari:teman2 blog

   

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...