Followers

Thursday, March 24, 2011

:::Masak Lemak Cendawan Kukur:::


Selalu cerita tentang cendawan kukur je... tapi mana resepinye ye tak?...
Cendawan kukur yang telah diambil di pekarangan rumah...telah ku buat gulai.. malas nak cerita lebih, layan je lee..!!

cendawan kukur

 gulai lemak cendawan kukur
bahan-bahannya:-
1manggkuk cendawan kukur
1/2 biji kelapa-asing pati santan dan santan cair
15biji cili padi
sedikit kunyit hidup-jangan banyak nanti pahit /(serbuk kunyit-bagi kuning)
1biji bawang merah yg kecil
1btg serai-titik
1helai daun kunyit-carikkan 
garam
sedikit ikan bilis
1/4ketul kiub ikan bilis-jangan banyak nanti tak sedap
sedikit asam keping

Caranya:-
1)Tumbuk cili,garam hingga lumat.
2)Masukkan bawang,kunyit tumbuk lagi...(a)
3)Santan cair,(a),daun serai,cendawan dan ikan bilis direbus hingga cendawan empuk.
4)Setelah empuk masukkan daun kunyit, asam,kiub ikan bilis pati santan kecilkan api , kacau selalu agar pati santan tak pecah.Setelah didih rasa garamnye..le!!
5)Bolehlah dihidangkan...

p/s:-Santan pekat biar lebih dari santan cair.
           - Santan cair hanya untuk merebuskan cili dan cendawan tu je..  
       

sambal cicah lemping/cekodok

Asyik masak lemping dengan cekodok aje...
Mana sambal cicahnye!!!.lambat betul...orang nak makan ni!!
Nanti2!! sabar.. tengah buat le ni...

Sambal Cicah Lemping/Cekodok
O.k kat sini Kak Sue sertakan sambalnye yang tak seberapa ni!!...gambarnye kurang memuaskan..
Korang boleh komen le kalau tak sedap! kalau yoyot buatkan sambal ni lagi terangkat le sebab dia orang lame!!.
Kak Sue ni budak baru belajar! kalau Bik Anie tengok sambal ni gerenti geli hati dyer!!
 Bukan ape sambal dia orang lagi umm!!.!!



Bahannye:-
sedikit ikan bilis
2ulas bawang putih-hiris
1/2 biji bawang besar-potong dadu
15biji cili padi
1sb tepung jagung-campur 1/3 cawan air
1/2kiub ikan bilis
sedikit asam keping
1/3cawan minyak sayur
garam

Caranye:-
1)Tumbuk ikan bilis,sedikit bawang putih,merah yg dihiris tadi,cili ,garam .Jangan lumat sangat.
2) Tumis semua bahan tumbuk sampai naik bau.
3)masukkan air tepung jagung.Gaul, biar didih.Kalau pekat sangat tambah air, biar cairnye macam sos.
4)Masukkan kiub ikan bilis.
5)Masukkan asam,rasa garam dan asamnya.Didihkan.Siap.

P/S:-Kalau suka ada rasa manis tambah sedikit gula.
      -Biar cair sedikit supaya bila dicicah pada lemping atau cekodok dia meresap.
      -Kalau rasa nak asli tak perlu letak kiub ikan bilis, tapi lebihkan letak ikan bilisnya. 
      -Gunakan lesung batu supaya rasa lebih sedap dan bahannya lagi mesra gitu!!.
      -Kalau nak rasa kelainan tumbuk sekali dengan belacan bakar.

Wednesday, March 23, 2011

lemping kelapa mak uda

Satu lagi yang simple tak sanggup korang lihat..
tak nak dengar pun... tapi Kak Sue wat juga buat cuci mate je!!!
 kalau berkenan atau dah malas, makan je!!!
 Lemping ni!!!
 Cicah ngan sambal..
Kalau suke wat le!! 
Kalau tak suka ngan kutok nooo!!..
Ni tuk orang yg telebih malas je!!!
Layan!!!...
Lemping Kelapa Mak Uda
Bahan2nye:-
3cawan tepung gandum
2sb kelapa parut
sedikit garam
air
Caranye:-
1)Tepung,garam,kelapa digaul.
2)Masukkan air.Aduan mesti pekat sedikit.Rasa garamnye...
3)Panaskan kuali dengan 3sb minyak.Ratakan minyak dikawasan kuali .Masukkan 2senduk adunan.Leperkan dengan mengunakan sudip.Jangan nipis sangat dan jangan tebal sangat.Kecilkan api biar sampai garing kat bawahnya.Baru terbalikkan.Biar garing lagi..Kalau kuali berasap,minyak nampak kering...Curahkan 1sb minyak  kat tepinye..
4)Angkat bolehlah dihidangkan.

p/s:-Hidangkan dengan sambal lemping/cekodok.
     -Lemping biar tebal ,garing tapi tak lembab..(berkerak tapi tak hangus)
     -Boleh juge dicicah ngan gula kasar/halus/susu pekat ikut suka.. 


LEMPING NIPIS YOYOT

Alang2 dah buat lemping tebal buat le sekali lemping nipis ni..
Ini kegemaran yoyotku..
Dia suka yang nipis,emakku suka yang tebal...
Buat le dua2 sekali...yang ni paling simple..kalau sudi layan je...
Namanye pun main masak2 je!!! sebenarnye masakan Kak Sue kebanyakanye yang senang2 je!!
Sebab kalau nampak pelik sikit anak-anak tak suka sangat makan!!..
Kalau nak yang lebih dari tu beli je kat kedai depan berdekatan trafic light tu!!!(Taman Perwira.)
macam2 ade!! 
Dari berbagai jenis bubur hinggalah jenis kuih...
Tapi hari rabu tutup tau!! 
Sebab dah ade pasar kat situ!!.. lemping ni tak jadi nipis pulak!.. kena belajar lagi!!!(belajar bersabar)sebab kalau nipis memakan masa yang lama macam buat roti jala!!!..(lagi nipis lagi sedap dan nampak kemas).

Lemping Nipis Yoyot
Bahannye:-
3cawan tepung gandum
air,garam,minyak

Caranye:-
1)Tepung,garam,air campurkan jadi butter cair.Rasa garamnye..
2)1sb minyak ratakan dalam kuali.masukkan butter tadi lalu lengguk2kan kuali tu!! supaya tepung memenuhi kawasan permukaan kuali(buat dadar).Kalau boleh lagi nipis.Mula2 memang melekat.Lama2 ok le!!.
4)Lepastu gulung kecil2 ketika masih panas.Potong bulat-bulat(supaya senang nak makan).

P/S:-Kalau nak lebih senang butter tadi campurkan dengan sedikit minyak,kacau sebati (bagi tak lekat kat          
       kuali).
      -Lemping bila dah jadi dia lembab dan nipis.
      -Dicicah dengan sambal lemping/cekodok.

Tuesday, March 22, 2011

-:Sambal Tumis Jawa Ala-ala Gitu!!:-

Badan rasa sakit-sakit sejuk rasa nak demam...
selera makan tak de!..
mungkin malam tadi hujan!
econ pula pasang,
 hingga sejuk seluruh badan..
selimut pun tak lut rasanye...
sejuk le.. sangat nak bangun malas sebab  badan dah gigil, anak2ku  lihat biasa je!!..
pagi tadi tengok kat remote control.. le!!!
 30 je!!!
anak2 dah gi sekolah buat sambal ni je dulu wat isi perut..
sebab nak makan ubat je!!!

Sambal Bilis Ala-ala Jawa Gitu!!

Bahannye:-
Segengam ikan bilis lembut-3/4 kasar,1/4 tumbuk kasar
10 biji cili padi-hiris serong nipis2/tumbuk kasar
2biji bawang putih-hiris nipis/tumbuk kasar
3biji bawang merah-hiris nipis/tumbuk kasar
1/2biji bawang besar-hiris nipis
1/4kiub ikan bilis
Sedikit asam keping
Sedikit belacan-di bakar
Garam

Caranye:-
1)3/4 ikan bilis goreng garing-asingkan
2)Bawang besar goreng garing-asingkan
3)Guna minyak yg sama tumis bawang merah,putih naik bau.
4)Masukkan cili padi,1/4ikan bilis-hingga garing,belacan hancurkan dalam kuali bersama sudip,kecilkan api.
5)Masukkan ikan bilis,asam keping,garam dan bahan yg diasing tadi,kiub ikan bilis.Kacau,rasa.
6)Bolehlah dimakan panas2.
p/s:-Pastikan belacan yang digunakan tidak pahit.
       -Boleh dicampurkan ngan tempe yg digoreng nipis.
       -Kalau nak kelainan..boleh dicurahkan kicap ketika sambal hampir siap,gaul sebati hingga kering sedikit.
       -Dimakan bersama nasi lembik,tumis sayur kangkung berair dan ikan masin/ayam goreng beserai..
       -Gunakan lesung batu- untuk rasa lebih sedap dan rasanye enak..










Friday, March 18, 2011

cekodok ikan bilis

Rindu ngan emak!!teringat kat kampung!! Selalu duduk depan tv sembang2 dengar cerita lama,emak masa zaman kanak2nye...le!Sampai lah dh kawin..masa ni le nak bukak cerita lama...sambil kunyah2..masa ni le dapat tanye itu ini...paling best time die berkenalan ngan aruah ayah le!!..he!he!he! malu nak cita...
Sekarangni emak dah tua!!tak berapa sihat, tapi masih kuat buat suruhanNya.. ni yg Kak Sue kalah ni!!..
tak pe le! Kita wat sarapan dulu ye!!!

SAMBAL CICAH


cekodok ikan bilis



berselera nampak nye!! esok wat lagi!!!..ngan lemping lak ye!!..

Bahan2nye:-
 4cwn tepung gandum
sedikit ikan bilis -dikisar kasar
1 biji telur -kocok sedikit
sedikit kucai -potong pendek(tak letak pun anak tak suka)
taugeh
bawang besar -hiris
garam,serbuk kunyit
1sb mentega
1st soda
air
Caranye:-
1)Campurkan semua bahan.kaub dan balik dengan menggunakan dua sudu..
2)Gorenglah hingga perang..

Wednesday, March 16, 2011

Tak sangka rezeki..pucuk dicita ulam mendatang...itulah yg terjadi...
Cendawan kukur yang telah dipetik diatas pokok mempelam akan ku buat "gulai lomak cendawan kukur"
maka bebaloilah rasanya usaha yang telah kami lakukan selama ini
diatas pokokni le..ia tumbuh subur!!
 pada pokok mempelam nan sebatang ni...





6hb jan 2011 adalah tarikh pertama kali 
cendawan ini mula dipetikdan dinikmati hidangngannya...
tapi buat kali ke dua pula pada 15hb...


 Begini le rupanye bila daun dah tak ade...pokokni
tak boleh bagi tinggi!

 nanti susah nak ambil buahnye..
alamat sampai masak sendiri kat atas pokok baru jatuh le.. buah tuh!


Bulih juge wat tidur kat atas pangkin papan ni...sang tompok pun tak malu!!nak rest same..

Friday, March 11, 2011

tah! tak tahu?


Sapa punya kejeni...dari tadi tak ngaku2..buat muka bodoh selamber je!!..Sorang2 bilaku tanya?tah tak tau...mana ade? mana ade?kalau jawapannye menyenagkan..sejuk le sikit hati ni...
Ee..geram nye ni!! bateri sampai "weak"orang nak guna....aduh!!jage ibu cari sampai dapat sape orangnye...(takut le tu..ibunye marah sampai sampai keluar tanduk!!..(tak marah mane pun..gempak je..
sebab dah URGENT!kan..)

 
 
magkuk makanan kucing!!
 

 
  
ni... pasti kawan dia ni!!...
 
   
  
ni orangnye ni..(tak de bukti?)
lepak la!!jangan le marah2...(*&^%$#@!!!!)
 

 
  
tak de?
 
 
 
  nak kena ni! sape
punya kejani..
bukan?

dapat ni le..dia orangnya... yee!!!
alamak!!..kantoi aku

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...