Followers

Wednesday, March 23, 2011

LEMPING NIPIS YOYOT

Alang2 dah buat lemping tebal buat le sekali lemping nipis ni..
Ini kegemaran yoyotku..
Dia suka yang nipis,emakku suka yang tebal...
Buat le dua2 sekali...yang ni paling simple..kalau sudi layan je...
Namanye pun main masak2 je!!! sebenarnye masakan Kak Sue kebanyakanye yang senang2 je!!
Sebab kalau nampak pelik sikit anak-anak tak suka sangat makan!!..
Kalau nak yang lebih dari tu beli je kat kedai depan berdekatan trafic light tu!!!(Taman Perwira.)
macam2 ade!! 
Dari berbagai jenis bubur hinggalah jenis kuih...
Tapi hari rabu tutup tau!! 
Sebab dah ade pasar kat situ!!.. lemping ni tak jadi nipis pulak!.. kena belajar lagi!!!(belajar bersabar)sebab kalau nipis memakan masa yang lama macam buat roti jala!!!..(lagi nipis lagi sedap dan nampak kemas).

Lemping Nipis Yoyot
Bahannye:-
3cawan tepung gandum
air,garam,minyak

Caranye:-
1)Tepung,garam,air campurkan jadi butter cair.Rasa garamnye..
2)1sb minyak ratakan dalam kuali.masukkan butter tadi lalu lengguk2kan kuali tu!! supaya tepung memenuhi kawasan permukaan kuali(buat dadar).Kalau boleh lagi nipis.Mula2 memang melekat.Lama2 ok le!!.
4)Lepastu gulung kecil2 ketika masih panas.Potong bulat-bulat(supaya senang nak makan).

P/S:-Kalau nak lebih senang butter tadi campurkan dengan sedikit minyak,kacau sebati (bagi tak lekat kat          
       kuali).
      -Lemping bila dah jadi dia lembab dan nipis.
      -Dicicah dengan sambal lemping/cekodok.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...